Riens Meijer
Veranderingseconoom

Concurreren met creativiteit

In het digitale tijdperk waarin we nu vertoeven zal de concurrentiestrijd steeds minder op basis van de laagste kosten gewonnen gaan worden. Dat is namelijk niet meer genoeg! De concurrentiepositie van een onderneming wordt steeds meer bepaald door innovatie en creativiteit.

Bij innovatieve creativiteit gaat het om ideeën die een hoge mate van vernieuwing beogen voor uw onderneming. De voorstellen moeten gefocust zijn op:

Innovatie als ondernemersstratgie

Als permanente vernieuwing voor een organisatie door innovatieve creativiteit niet van de grond komt, is het voortbestaan van de onderneming onzeker. Uit onderzoek in Nederland blijkt dat 80% van de onderzochte ondernemingen verwacht niet te zullen overleven als niet voldoende tijd, en geld voor creatieve innovatie wordt vrijgemaakt. Tweederde van de ondernemingen benadrukt het belang van innovatie ook expliciet in de ondernemingstrategie.

Onderzoek in de VS wijst uit dat bijna één van de vier organisaties innovatie zelfs in het mission-statement heeft geplaatst. In de VS is ook onderzoek gedaan naar het effect van investeren in innovaties. Uit het jaarlijks survey door Fortune Magazine blijkt dat 20% van de meest innovatieve ondernemingen het dubbele aan dividenden voor aandeelhouders kunnen uitkeren vergeleken met de rest van de ondernemingen uit hun branche!

Onderscheiden van de concurrentie

Conclusie: Creativiteit en innovatie zijn voor vele ondernemingen de manier om zich te onderscheiden van concurrenten en groei te relaliseren doordat zij nieuwe markten aanboren met duurzame nieuwe producten, nieuwe technologiën en diensten. Creativiteit en innovatie zijn onlosmakelijk verbonden bij het duurzaam voortbestaan van ondernemingen. Waarbij ik er van uitga dat de onderneming ook in het digitale tijdperk nog steeds weet hoe je je klanten optimaal en tegen de laatgste kosten aan je weet te binden!

Drs. Riens Meijer, veranderingseconoom

Bookmark and Share

Reacties

Bas Zuidweg | 27-10-2009 om 21:05 uur

Het is een interessante stelling van Riens Meijer, dat innovatieve kennis de belangrijkste concurrentiefactor moet worden. Maar hoe denkt hij dat te realiseren en hoe moet dat betaald worden?

Reageren

U kunt geen reacties meer plaatsen op dit artikel.