'CEO-job gaat steeds meer lijken op opera-uitvoering'
De Telegaaf heeft op de pagina Stop de Crisis aandacht besteed aan de opvattingen van Riens Meijer over de kredietcrisis: "Verandering en vernieuwing worden door velen verafschuwd. Toch kunnen we er niet onderuit, meent veranderingseconoom Riens Meijer. Volgens hem staan we aan de vooravond van een drastische verandering in de economische geschiedenis. Meijer geeft op stopdecrisis.nl alvast een voorproefje van zijn nieuwe boek 'Nederland in de 21e eeuw', waarin hij in gaat op de veranderingen die het land moet doormaken om de crisis goed te boven te komen", aldus De Telegraaf.
We staan volgens Meijer aan de vooravond van een drastische verandering in de economische geschiedenis; van het Industriele Tijdperk naar Kennis- en innovatietijdperk. ,,Te weinig mensen zijn zich bewust dat we in een compleet nieuw tijdperk zijn beland." Dat nieuwe tijdperk zorgt voor een noodzaak tot veranderen, die net zo'n impact zal hebben verwacht Meijer als de Industriele Revolutie in de negentiende eeuw. ,,Nu wij van de industriële maatschappij naar een kennismaatschappij zijn opgeschoven, wordt het steeds duidelijker dat de recepturen van het kapitalisme die bij het Industriële tijdperk pasten hun werking hebben verloren."
Ondernemers moeten in deze unieke overgangsituatie (weer) het voortouw nemen, meent hij. ,,De Nederlandse mentaliteit, kennis en ervaring als handelsnatie sluiten namelijk naadloos aan op de nieuwe kansen die zich in hoge mate in het Kennis- en Innovatietijdperk gaan voordoen."
Voorproefje nieuw boek Meijer
Hieronder treft u alvast een voorproefje aan uit Meijers nieuwe boek 'Nederland in de 21e eeuw' dat in 2010 verschijnt:
Er is door belangrijke veranderingen ten gevolge van de overgang van het Industriële tijdperk naar het Kennis- en Innovatietijdperk een nieuwe werkelijkheid ontstaan. De betekenis voor ondernemingen van deze fundamentele veranderingen zijn onder meer:
Aan de top
- De leiders van ondernemingen moeten hun beleid volledig afstemmen op de digitale ontwikkelingen en daarbij zich realiseren dat we nog maar aan het begin staan van deze digitale ontwikkeling. Traditionele multinationals zullen het in de toekomst afleggen tegen e-commerce. Bestellingen via e-commerce van goederen, diensten reparaties, reserveonderdelen en onderhoud zullen een andere organisatie noodzakelijk maken. Door e-commerce is voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijfsleven verkoop en aankoop gescheiden. De verkoop is voltooid als de order is ontvangen en er is betaald. De aankoop is voltooid als de gekochte waar is geleverd, en eigenlijk pas als aan de behoefte van de koper is voldaan. Terwijl e-commerce om centralisatie vraagt, moet de levering volledig gedecentraliseerd worden. Die moet uiteindelijk locaal zijn, gedetailleerd en accuraat. Maar e-commerce scheidt ook de fabricage en de verkoop. Wat tot nu toe productie heette, wordt een soort levering. Er bestaat geen enkele reden waarom een e-commerce initiatief zich zou moeten beperken tot de marketing en verkoop van producten van één fabrikant. De grote kracht van e-commerce ligt juist in het aanbieden van een reeks van producten, ongeacht wie de fabrikant is.
- Het werk van een CEO zal steeds meer gaan lijken op de meest ingewikkelde job die er is, namelijk het opvoeren van een opera. Je hebt te maken met sterren die je feitelijk geen bevelen kunt geven. Je hebt te maken met de rest van de cast en met het orkest. Met de mensen die achter de schermen werken en met publiek. Al die groepen zijn totaal verschillend, maar de dirigent heeft één partituur en die is voor iedereen dezelfde. Deze nieuwe stijl van leiding geven is essentieel voor iedereen die wil begrijpen wat er op ons afkomt.
Innovatie
- Het bedrijf moet zijn product of dienst verbeteren om in de race te blijven, maar om voort te blijven bestaan dient het permanent op zoek te gaan naar innovatie waarbij kennis en creativiteit onontbeerlijk zijn. Innovatie ontstaat door je tot elke prijs, vallend en opstaand, op onbekend terrein te blijven wagen. In die zin is aanhoudende verbetering de grootste vijand van innovatie!
- -Innoveren is zeer goed voor de economische, financiële en strategische positie van de onderneming. Zo genereert innovatie hogere omzet door onder andere mee exportmogelijkheden, maar ook verkrijgt een innoverend bedrijf meer macht en aanzien in de keten. Door innoverende producten te ontwikkelen concurreert men op kwaliteit in plaats van op lagere kosten. De Nederlandse economische structuur met haar hoge loonkosten is beter geschikt om dit type concurrentie aan te gaan.
Kennis
Succes of falen zal de komende decennia meer dan ooit afhankelijk zijn van de kennis, kunde en inzichten van mensen. Ons huidig onderwijs systeem is nog steeds afgestemd op de eisen van het Industriële tijdperk en voldoet daarom niet of nauwelijks aan de eisen en kansen van het Kennis- en Innovatietijdperk. Ondernemingen zullen daarom eigen initiatieven moeten ondernemen om de kennis van hun kenniswerkers te vergroten en te focussen op de kansen van de 21ste eeuw.
In de onderneming
- Binnen de meeste organisaties dienen nog belangrijke veranderingen qua organisatie van het werk plaats te vinden. Kerncompetenties, uitbesteden van niet-kernactiviteiten, meer projectmatig werken en toenemende gebruik van flexibele arbeid zullen de komende jaren steeds belangrijker worden.
- -In tijden van belangrijke verandering is het traditionele strategische driejarenplan feitelijk waardeloos. Leiders van organisaties en topbestuurders moeten de veranderingen persoonlijk opzoeken en er niet alleen over lezen in een economisch tijdschrift of erover horen van een adviseur. Ze moeten een laboratorium bezoeken waar onderzoek wordt gedaan naar nano – of biochemie, praten met een groep twintigers om inzicht te krijgen in hun denkwijzen, discussiëren met milieuactivisten of anti –globaliseringsactivisten.
- -Je moet juist in deze tijd als directie van een organisatie filters wegnemen om ervoor te zorgen dat meningen van anderen niet worden gecensureerd, en dat de toegang tot onaangename waarheden niet wordt geblokkeerd door personen die je hiervan willen afschermen. Praat met potentiële klanten. Ga uit eten met de meest onconventionele werknemers. Richt een schaduwdirectie op met leden die gemiddeld tien jaar jonger zijn dan de echte directie. Bekijk de voorstellen die nooit verder zijn gekomen dan de afdelingshoofden of adjunct- directeuren. Laat iedereen in het bedrijf weten dat de directie e-mails, open en anoniem, van werknemers accepteert die nieuwe voorstellen doen om geld te besparen of te verdienen.
Dit artikel is geschreven door Marleen Bakker, journaliste van De Telegraaf en is daar eerder verschenen op de pagina Stop de Crisis
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.
Reageren
U kunt geen reacties meer plaatsen op dit artikel.